De uitdaging
De Senegalese ‘thé a la menthe’ wordt door zowat alle Senegalezen elke dag gedronken. Het ritueel rond thee symboliseert gastvrijheid (Teranga), dat hoog in het vaandel staat in Senegal. Maar de basis van deze thee is groene geïmporteerde thee uit China die veraf staat van lokale, Senegalese producten. Ook de erg zoete bereidingswijze en het traditioneel serveren (Ataya) is overgevlogen vanuit Mauritanië, wat de vele gezondheidsproblemen in de hand werkt (diabetes, hypertensie, CVS).
Er komt het besef om deze thee gewoontes gezonder, natuurlijker en lokaler te maken. Senegalezen houden sterk vast aan hun medicinale planten en bomen; maar door de verstedelijking is het niet eenvoudig om gewassen aan te planten en zelf thee samen te stellen.
Hier wil SUUF het verschil maken. Met Moringa thee wil het in Senegal een lokaal én gezond product tot bij de mensen brengen. Door de verkoop van thee niet alleen te beperken tot Senegal, maar ook in België te verdelen, kan de productie en oogst op grotere schaal en met meer impact bijdragen aan de opbouw van waardevolle ecosystemen en lokale werkgelegenheid in de Sahel regio van Senegal.
Tea that plants trees
Om het basis ingrediënt Moringa te oogsten hebben we …. Moringa bomen nodig.
Deze bomen plant SUUF doelgericht aan in de Sahel regio in Senegal, het transformeert zo verloren gronden tot waardevolle, lokale ecosystemen.
Door de aanplant van Moringa bomen slim te combineren met andere gewassen op hetzelfde perceel, ontstaat er interessante boslandbouw. Om dit systeem te onderhouden en de thee te oogsten, investeert SUUF in duurzame en waardige werkgelegenheid. Met het planten van een boom oogst SUUF niet alleen thee, maar ook een loon.
SUUF Missie
SUUF, betekent ‘aarde’ in het Wolof - de meest gesproken taal in Senegal - en is ontstaan in 2022 in Kaolack, een regio in het centraal-zuidwesten van het land. SUUF heeft als missie om producten die afkomstig zijn en geoogst kunnen worden uit bossen te transformeren naar gezonde en natuurlijke producten.
SUUF gelooft dat het creëren van ecologisch waardevolle én lokale producten, zoals Moringa thee, hand in hand kan gaan met economische groei en daardoor een succesvolle formule kan zijn in de strijd tegen klimaatverandering.
SUUF wil als sociale onderneming staan voor de creatie van waardig werk en zo aantonen dat economische groei goed kan zijn voor mens en natuur.
Wie is SUUF?
SUUF is een initiatief dat gegroeid is uit het geloof dat het potentieel van Moringa in Senegal nog lang niet is benut.
In het voorjaar van 2021 besloten Halewijn, Thomas, Niels en Jakob om een test site aan te leggen op de Efast site in Kaolack met maar liefst 300 Moringa bomen. De impact van deze site was op korte termijn opmerkelijk: de bomen gedijden goed en er was een opvallende toename in de biodiversiteit. Ook de bodemkwaliteit verbeterde significant. Het terrein dat voorheen bij regenval in een grote plas veranderde en in het warme seizoen verdroogde, toonde na het aanplanten van de bomen duidelijke verbeteringen.
Geïnspireerd door deze positieve ontwikkelingen besloten ze om de producten afkomstig van deze bomen op de markt te brengen. De geoogste bladeren werden gebruikt voor een eerste reeks thee en poeders die positief werden ontvangen in hun omgeving. Dit succes motiveerde de vier om verder te bouwen aan hun onderneming en de impact ervan op grotere schaal te implementeren.
SUUF werd geboren.
